Såatte.

Jobbat natt igen. Superstängning på 23 minuter all-inclusive! Vi är bäst. Hemåkning via Statoil som vanligt och kolla så internet fanns kvar. La mig i sängen runt 03.00 och låg där i två timmar. Kan. Inte. Sova. Har läst lite om sömn igen och konstaterat att "flerfassömn" är något jag på sättochvis utnyttjar mig av.

I vanliga fall sover man EN gång per dygn på 8 timmar. Där 6-7 timmar är onödig djupsömn, REM-sömnen på övriga 1-2 timmarna är vad som behövs för att "reboota" hjärnan. I teorin kan man träna sig att powernapa 6 gånger per dag á 20 minuter istället för att sova en 8 timmars session. Problemet är att schemat måste vara extremt strikt och man måste kunna somna/vakna på beställning. REM-sömnen är den delen av sömnen som ligger närmst vakentillståndet vilket innebär att direkt när du somnar så träder du in i den.

Jag personligen behöver som bekant inte sova särskilt mycket, vilket jag tror beror på att jag sover extremt lätt. Så istället för att gå ner i djupsömn i flera timmar, så är jag bara där några minuter per gång. Dvs jag får ut mer effektiv sömn (REM-sömn) per timme än snittet. Har visat en bild tidigare på hur man går ner i djupsömn om och om igen per sömn-cykel, tänk er den fast "dalarna" är mycket grundare!

I övrigt älskar jag nya badass-Stephan i vampyrerna, riktigt nice! Nu ska ja se MiB 2 och eventuellt ta en powernap till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0